Nakon desetominutnog štrajka upozorenja vozača autobusa u javnom linijskom prijevozu, održanog proteklog petka, u utorak su se predsjednici Sindikata prometa i veza te Udruge sindikata vozača i prometnih radnika sastali s ministrom mora prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem. Njihovi su zahtjevi bili dodjela statusa službene osobe vozačima autobusa, povećanje plaća te izrada granskog kolektivnog ugovora i Pravilnika o obavljanju javno linijskog prijevoza. Održani sastanak, prema riječima predsjednika sindikata i udruge Stjepana Lisičaka i Ante Jelića, ne znači ništa i štrajk prvoga dana nove školske godine bit će odgođen tek kad se dogode konkretni pomaci u pregovorima s resornim ministarstvom.
Jednaki tržišni uvjeti za sve
No, među autobusnim prijevoznicima ima onih koji neće sudjelovati u najavljenom štrajku zato što traženi Pravilnik o obavljanju javnog linijskog prijevoza ne smatraju logičnim. Naime, prema pravilniku, linije bi bile nasljedne (7+3 godine) i naši sugovornici smatraju da bi javna usluga trebala biti subvencionirana nakon provedenih javnih natječaja, a ne temeljem nasljednog prava. Terzić bus je prije desetak godina, prema riječima vlasnika Jure Terzića, prevozio učenike 17 škola, a danas se oni voze redovnim linijama tog prijevoznika.
- Mi mali (prijevoznici) ne vozimo učenike. APP, Panturist, Autotrans Rijeka i još neki prijevoznici tjerali su nas s tržišta cijenama vožnje i kad su ga zauzeli prodali su se velikima prijevoznicima, kao što je Arriva. Dosad su vozili po cijeni od tri kune po kilometru, a sad traže 18 kuna i još da im to bude nasljedno. To nema veze sa zdravim razumom! Svu odgovornost svaljuju na vozače autobusa, a kakve veze oni imaju s tim? Moji vozači nisu stali u prometu prošlog petka, a mislim da neće ni kad bude štrajk, ali ako budu htjeli, ne branim im - ističe Terzić.
Slavonija Bus, kaže direktor Franjo Matijašević, neće sudjelovati u najavljenom štrajku i nemaju saznanja o eventualnom sudjelovanju svojih vozača. Stav tvrtke, ističe, isti je kao i prije prošlotjednog prosvjeda u kojem nisu sudjelovali vozači Slavonija busa; potrebni su jednaki uvjeti za sve na tržištu i raspisivanje javnih natječaja.
Više od 2.000 učenika putnika
Hoće li najavljeni štrajk utjecati na prijevoz srednjoškolaca u Brodsko-posavskoj županiji? Prema riječima v. d. pročelnice županijskog Upravnog odjela za obrazovanje, šport i kulturu dr. sc. Anice Vukašinović prijevoznici do sada nisu obavijestili županijsku upravu o najavljenom štrajku: - S obzirom na postojeće ugovore Brodsko-posavske županije s prijevoznicima te ugovorene cijene, za koje držimo da ne mogu i ne smiju pokrivati troškove prijevoznika ostvarene nerentabilnim linijama u javnom prijevozu, očekujemo da se njegove odredbe u cijelosti poštuju. Županija razmatra i druge mogućnosti prijevoza učenika srednjih škola.
Brodsko-posavska županija, sukladno Odluci Vlade Republike Hrvatske o kriterijima i načinu financiranja troškova javnog prijevoza redovitih učenika srednjih škola za školsku godinu 2018./2019., sklopila je ugovore s prijevoznicima za učenike srednjih škola kojima je ona osnivač, a to su Čazmatrans Nova d.o.o., APP d.d., Slavonija bus d.o.o., Sebastijan prijevoz, Terzić bus, Autoprijevoz Davor d.o.o., Panturist d.d. te s Hrvatskim željeznicama putnički prometom. Učenici koji imaju pravo na sufinanciranje ili financiranje prijevoza sami odabiru prijevoznika. U Odluci stoji i da su učenici s prebivalištem ili boravištem udaljenim do dva kilometra od željezničke postaje, ako je vozni red prilagođen izvođenju nastave, dužni koristiti prijevoz vlakom. S obzirom na mogućnost korištenja željezničkog i autobusnog prijevoza, ističe v. d. pročelnice, zadovoljene su sve potrebe učenika putnika. Učenici čiji su članovi kućanstva korisnici zajamčene naknade ili pomoći za uzdržavanje imaju pravo na financiranje čitavog iznosa mjesečne učeničke karte, a srednjoškolcima s pravom sufinanciranja troškova međumjesnog prijevoza Brodsko-posavska županija sufinancira 75 posto iznosa cijene karte za vlak ili autobus ako je cijena karte za autobus, uključujući PDV, veća od 549 kuna za relaciju do 10 kilometara, 793 kune za relaciju 10 do 20 kilometara, 976 kuna za relaciju 20 do 30 kilometara, 1.159 kuna za relaciju 30 do 40 kilometara, 1.342 kuna za relaciju 40 do 50 kilometara te 1.586 kuna za relaciju veću od 50 kilometara. Sufinanciranje iznosa mjesečnih karata na godišnjoj razini iznosi oko 19.000.000 kuna, a razliku u cijeni podmiruju jedinice lokalne samouprave te roditelji. U školskoj godini 2018./2019. gotovo 2.300 učenika koristilo je prijevoz autobusom, a broj učenika i vrste prijevoza koje će koristiti u novoj školskoj godini bit će poznat potkraj rujna. Problem organizacije autobusnog prijevoza na području Brodsko-posavske županije dosad je, slijedom upita na sjednicama Županijske skupštine isticao samo županijski vijećnik Zlatko Bunjevac, a i taj je problem riješen.
- Slijedom učestalih upita županijskog vijećnika o problemu organizacije autobusnog prijevoza za učenike koji žive u naseljima općine Dragalić možemo reći da smo razmotrili upit te utvrdili kako se radi o prijevozu autobusom jednog učenika kojeg roditelji nisu u mogućnosti svaki dan dovesti do željezničkog kolodvora dok se ostali učenici, u prošloj školskoj godini njih šestero, prevoze željeznicom. Postojeći prijevoznik koji ima koncesiju nije našao ekonomsku isplativost u prijevozu jednog učenika autobusom. U pedagoškoj 2018./2019 godini prijevoz učenika organizirala je Općina Dragalić. Sličnih upita za sada nismo imali - pojašnjava Vukašinović.