Turistički
klaster Slavonska košarica bio je organizator, a seosko gospodarstvo
Zlatni lug u Donjim Emovcima, nedaleko od Požege, domaćin
poslovne radionice kojoj je tema "Stvaranje i razvijanje novih
turističkih proizvoda članova klastera". Predavač je bio
prof. dr. sc. Drago Ružić, redovni profesor na Ekonomskom
fakultetu Sveučilišta u Osijeku. Kako je istaknula predsjednica
klastera Vesna Živković, radionica i slični projekti
uvelike pomažu u poslovanju svim obiteljskim gospodarstvima,
obrtnicima, proizvođačima hrane, suvenira... - Riječ je o uglavnom
malim poslovnim subjektima, njima je teško samima probiti se do
kupaca i korisnika usluga, a još je teže opstati na tržištu. Zato
klaster svojim aktivnostima nastoji što više pomoći tim ljudima i
iako smo tek u svojoj prvoj godini djelovanja primjetno je da
Slavonska košarica ostvaruje rezultate. Nakon nekoliko
edukativnih radionica koje organiziramo na različitim lokacijama,
slijedi izrada web portala. To nam je prioritet, na portalu će biti
objedinjeni svi naši članovi, svoju će ponudu moći predstaviti
praktično cijelom svijetu, što će im zasigurno pomoći. Za
financiranje projekta web portala smo se prijavili Ministarstvu
turizma i vjerujem da će do kraja godine to biti realizirano.
Najveći turistički klaster u Hrvatskoj
Klaster
Slavonska košarica
u svom je
početku, nakon osnivanja, imao 28 članova, a danas ih je više od
devedeset. Uključeni su članovi iz Brodsko-posavske,
Osječko-baranjske i Vukovarsko- srijemske, a u planu je i da se
klaster proširi na Virovitičko-podravsku županiju. Najviše je
obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava i obrtnika, a osim njih
članovi klastera su i razne udruge te turističke agencije. Time se
ispunjava sve što je zamišljeno kada se krenulo u osnivanje
Slavonske košarice
,
pa je svoje zadovoljstvo iskazao i
Mirko
Duspara
, gradonačelnik
Slavonskog Broda, koji je bio osnivač klastera: - Od Katarinskog
sajma 2011. godine, kada smo prvi put javnosti predstavili klaster,
učinjeno je puno, što se vidi ne samo u broju članova. Ako gledamo
turizam i turističku ponudu, Slavonska košarica
je sada najveći klaster u Hrvatskoj, što znači da smo na dobrom
putu. Kada smo pripremali osnivanje klastera, osnovna zamisao bila
nam je pomoć koju treba pružiti proizvođačima prehrambenih
artikala, rukotvorina, vina, rakija, sokova... Već desetljećima se
priča o povezivanju "plave" i "zelene" Hrvatske,
ali sve se odvijalo sporo i preslabo. Sada smo, uz aktivnosti
klastera, krenuli ozbiljnije raditi na tom planu, pa već u listopadu
imamo tri dana predstavljanja naše ponude na jadranskoj obali. Tako
ćemo 10. listopada biti u Zadru, dan kasnije u Šibeniku, a treći
dan smo u Splitu. Ovo je sada pravo vrijeme kako bismo ponudu
predstavili tamošnjim hotelijerima i ugostiteljima i bit će
dovoljno vremena da se suradnjauspostavi do sljedeće turističke
sezone. Razmišljamo da klaster predstavimo i tjedan nakon toga, na
Danima hrvatskog turizma u Dubrovniku jer tamo će biti svi
turistički djelatnici Republike Hrvatske. Predstoji nam edukacija
članova kako bi sami svoje proizvode mogli pokazati i ponuditi na
web portalu, a onda će sigurno krenuti i ugovaranje poslova. Imamo
dobru suradnju s Ministarstvom turizma i Turističkom zajednicom i
sigurno je da klaster ima budućnost.
Jedan
od članova klastera je i obiteljsko gospodarstvo
Đure
Štefančića
iz Gornje
Vrbe, koje se bavi uzgojem i preradom malina. Štefančić je odmah
po osnivanju prepoznao vrijednost klastera te se priključio
"obitelji" Slavonske košarice
:
- Mi radimo već 23 godine i slobodno mogu reći da smo stvorili
brend od naših proizvoda. I mi smo se pridružili klasteru, kao što
bi i svaki drugi proizvođač u Slavoniji sigurno imao interesa
udružiti se u asocijaciju kakva je Slavonska košarica. Naime, da
bismo bili spremni izaći na tržište, kako Hrvatske tako i Europe,
mi moramo zajednički nastupiti jer sami i razjedinjeni ne možemo
učiniti puno. Zato naše gospodarstvo želi biti dio klastera jer
svi mi zajedno moramo stvoriti proizvode koji će biti ne samo
slavonski već i nacionalni brend.
Prof.
dr. sc. Drago Ružić
Web portal i geolokacijske aplikacije
-
Slavonska košarica je na svom početku i trebamo slijediti dobre
primjere kakvih ima u nekim hrvatskim regijama, gdje su
ugostiteljsko-turistički proizvodi doprinijeli brendiranju toga
kraja. Dobri primjeri su Istra, koja sa svojim tartufima i malvazijom
stvara odličnu turističku priču već desetljećima, pa i Varaždin
sa svojim Špancirfestom, manifestacijom koja uvelike pomaže
brendiranju cijeloga grada i županije. U skoroj budućnosti
Slavonska košarica i proizvodi iz ove regije i te kako će
doprinijeti brendiranju cijele Slavonije i Baranje. Jedan od prvih
koraka u radu Slavonske košarice je otvaranje web portala koji je
neophodan, a već sada moramo razmišljati i o geolokacijskim
aplikacijama uz pomoć kojih će svi članovi klastera moći biti
prepoznati kroz mobilne uređaje. Na taj način će svaki turist,
svaki zainteresirani putnik koji prolazi kroz Brod, Požegu,
Osijek... moći na svom uređaju vidjeti ne samo gdje se nešto može
kušati, već i doći na mjesto proizvodnje i upoznati se sa svim
detaljima nastanka autentičnih proizvoda. Jedan od smjerova razvoja
klastera je i kvalitetno upravljanje, u marketinškom,
organizacijskom i proizvodnom smislu i sigurno će za te poslove
trebati profesionalac. U početku će biti dovoljna jedna ili dvije
zaposlene osobe, a kasnije i više.