Život obrtnika
U potrazi za određenim proizvodom ili informacijom dostupni su nam plakati, letci, brošure, oglasi i internetske stranice te promotivni materijali. Izradom takvih materijala bavi se Matija Pleša koji je "Studio 42" za usluge grafičkog dizajna u slavonskobrodskoj Ulici Ivana Cankara 59 otvorio u lipnju prošle godine.
- Završio sam studij biologije kao formalno obrazovanje, a programiranjem sam se uvijek bavio iz hobija. Po završetku fakulteta, kad su svi na nekakvoj prekretnici, odlučio sam se ipak baviti (grafičkim i web) dizajnom jer mi je uvijek bio bliži od biologije. Nisam požalio ni sekunde. Više sam samouk, ali i završio sam tečaj u Algebri čisto da vidim koliko znam i da potvrdim neke stvari. Nakon toga sam dobio posao; prvo sam radio u tvrtki za web dizajn kao programer, a onda sam odlučio više se baviti grafičkim dizajnom i zatim tri godine u tvrtki Hyper dizajn u Zagrebu. Zaručnica mi je dobila posao u Slavonskom Brodu, pa smo se vratili i odlučio sam otvoriti obrt. Nije mi bilo teško odlučiti se za preseljenje zato što mi Zagreb nikako nije "sjeo" kao grad, a u Slavonskom Brodu sam odrastao i ovdje su mi i prijatelji i rodbina - kaže Matija i dodaje da je planirao otvoriti studio za grafički dizajn otkako se njime počeo baviti.
- Rad kod kuće ima i "pluseva" i "minusa". Inače sam osoba kojoj to jako odgovara, nisam za rad u velikim grupama i velikim studijima. Imao sam sreću što sam radio u malom studiju, ali više volim samostalni rad iako posao zahtijeva i suradnju s drugim dizajnerima i profesijama. Kao "minus" bih naveo samo to da treba biti jako discipliniran da bi se stiglo ispoštovati sve rokove, a što se "pluseva" tiče, sam si krojim svoje vrijeme i imam ga više za obitelj i prijatelje - objašnjava Matija. Prvi projekt koji smatra 'pravim' bio je promotivni kalendar za jednu veliku zagrebačku tvrtku, a samostalne projekte radio je uz posao i to su bili logotipi za prijatelje dok su njegovi veći projekti web dizajn za internetske stranice udruga i tvrtki. Trenutačno do suradnji i projekata dolazi putem preporuka, dostupan je putem društvenih mreža, a planira i dovršiti svoju internetsku stranicu za što mu je teško naći vrijeme uz posao.
- Neki klijenti znaju što žele, a njihove ideje često nisu izvedive ili im mogu donijeti negativne stvari, pa im predložim što bi trebalo bolje napraviti, ali često na kraju ne ispadne tako. I odriješene ruke znaju biti problem jer stalno imam nekakve ideje i htio bih jako puno toga napraviti. No, tu je proračun klijenta i druga ograničenja koja ne dopuštaju izvedbu takvih stvari - odgovara Matija na pitanje je li mu lakše raditi kad klijent zna što želi ili kad ima mogućnost upotrijebiti svoju kreativnost. Trenutačno radi s tvrtkama kojima, kako kaže, "služi kao dodatni izvor radne snage i kreative" i uglavnom traže usluge i web i grafičkog dizajna dok ima i onih koji traže samo jednu uslugu, kao i onih koji se povremeno vraćaju kao klijenti. Zadovoljan je činjenicom da neprestano ima onih koji do kojih dopiru njegovi radovi.
- Kreativniji sam kao grafički dizajner i volim raditi stvari za tisak. To mi je nekako opipljivije i pravi je proizvod, a ja se u tom dizajnu osjećam kao kod kuće. Web dizajn me, iako je jako kreativan posao, više frustrira - kroz šalu ističe Matija. Kad je otvarao studio njegovi su najbliži bili zabrinuti zbog opće (ne)stabilnosti opstanka obrtâ, ali on je puno istraživao, vagao razloge i na kraju odlučio da - to jednostavno mora biti studio.
- Otvaranje obrta bilo je jednostavno i brzo, a od Zavoda za zapošljavanje dobio sam poticaje za samozapošljavanje. To je potrajalo i zahtijevalo je više papirologije s obzirom na to da je bilo potrebno napraviti poslovni plan, ali zadovoljan sam. Uz pomoć poticaja kupio sam početnu opremu i alate koji su mi potrebni - kaže Matija.
Informacija i inspiracija
- Imao sam priliku raditi na brendiranju jedne veće tvrtke, ali ne samostalno i mislim da bi svaki grafički dizajner rekao da mu je to top stvar koji bi htio raditi. To podrazumijeva sve; od rada na logotipu do dizajna i najmanjeg materijala, a posao je jako zanimljiv i može trajati i duže od godine dana. To mi je želja, a vidjet ćemo hoće li doći takav klijent - priča Matija. O njegovoj želji da radi posao koji voli govori činjenica da je radio u studiju u kojem je njegov šef imao 35, a kolegica 12 godina iskustva dok on nije imao pojma kako se radi u grafičkom studiju, pa su mu dali projekt i rekli "Evo, radi". To mu je bio šok, ali već je za dva mjeseca naučio puno toga. Kad je u pitanju konkurencija među dizajnerima, kaže da su svi kojima se obratio u trenutku kad je promijenio zanimanje bili susretljivi, dok je kod dobivanja klijenata to borba svakog dizajnera. Pitali smo kakve su reakcije okoline na činjenicu da je samouk, pa ističe da kolege to razumiju s obzirom na to da u njegovom poslu dosta toga ovisi o njegovim radovima, dok klijenti to možda prihvaćaju drugačije, do trenutka kad im predstavi svoj rad.
- Ima situacija u kojima si umoran, ne možeš više i moraš se "isključiti" na barem tjedan dana, ali nikad nisam pomislio na promjenu karijere. Jako volim ilustraciju, a sad je i ona digitalna tako da sam i u slobodno vrijeme za računalom. Ali, bavim se i sportom, vozim bicikl, trčim ili šećem psa - opisuje Matija što radi kad ništa ne radi. Trenutačno ne planira proširivati obrt i dobro mu je što se kao freelancer može uvijek priključiti nekom timu ili tražiti druge freelancere za pomoć na projektima, a otvoren je i za suradnju s drugim branšama. Inspiracija je, kaže, čudna stvar, neprestano prisutna u njegovoj glavi s obzirom na to da je stalno u toku s aktualnim informacijama i tuđim radovima. Inspiracija za naziv studija bila je knjiga "Vodič za autostopere kroz galaksiju" u kojoj je odgovor na sva pitanja o životu 42, a slogan "dizajn za sve" proizašao je iz njegove želje da pomogne u predstavljanju drugim obrtima.
- Rokovi su mi više izazov, ako nisu "treba mi to jučer". Ako se radi o nečem nemogućem, na čemu treba raditi 15 ljudi, u takvom roku to zna biti jako frustrirajuće. Klijenti često nemaju dojam koliko traje određeni projekt i koliko je njihov zahtjev velik, a nešto trebaju odmah. Nekad se mora reći ne, a nastojim uvijek biti iskren o tome kad nešto mogu napraviti. Rokovi su jako rastezljiv pojam, ali recimo da ne bih uzimao posao izrade internetske stranice s kvalitetnim osnovnim komponentama za manje od dva tjedna - pojašnjava Matija. Njegova poruka samoukim grafičkim i web dizajnerima jest da je važno smišljati vlastite projekte i stavljati ih u portfolio jer se predstavljanjem vlastitih ideja dolazi do posla. I on se, kao i svi kreativci, muči s time što staviti u svoj portfolio jer svaki od projekata ima nešto po čemu je poseban, pa je i njegov portfolio svojevrstan projekt koji je još uvijek u nastanku. No, tako je to s portfolijima i kreativnim ljudima koji rade ono što vole.